zaterdag 15 juni 2013

ØRNEN 1897






ØRNEN 1897



een zeppelin-in-constructie


"Tout le malheur des hommes vient d'une seule chose, 
qui est de ne savoir pas demeurer en repos 
dans une chambre.”
Blaise Pascal, Pensées (1670)





In november 2012 werd door de Belgische kunstenaars 
George De Decker, Guido De Bruyn en Peter Maschke  
een multidisciplinair project geconcipieerd: ØRNEN 1897
  een monumentale installatie die nu in wording is.



 ØRNEN 1897 is een zeppelin-in-constructie van 35 meter lang en 4,5 meter doorsnee 
die gebouwd  zal worden in grote tentoonstellingsruimten in binnen- en buiten­land.



ØRNEN 1897 combineert beeldende kunst, muziek en film.
Het project is geïnspireerd is op de waar­gebeurde geschiedenis van de in 1897 ondernomen Noordpoolexpeditie door de Zweedse wetenschapper S.A. Andrée.

De tentoonstelling is bestemd voor een breed publiek 
2013 
1897 

Aan het einde van de negentiende eeuw waren alle pogingen om per schip of per slee de Noordpool te bereiken gestrand; vele poolreizigers hadden daarbij het leven verloren

 
De Zweedse ingenieur S.A. Andrée was ervan overtuigd 
dat een reis per luchtballon dé manier was om de hindernissen te overwinnen 
die het poolijs opwierp.
Op 11 juli 1897 vertrok hij in Spitsbergen samen met Nils Strindberg en 
Knut Fraenkel op expeditie met de Ørnen (Adelaar), een waterstofballon van anderhalve ton. 
Volgens zijn voorspelling zouden ze in minder dan twee dagen de duizend kilometer naar de Noordpool over­bruggen.
Nadat ze die gepasseerd zouden zijn, zou de Ørnen een week later landen in Azië of Alaska, 
en in het ideale geval zou hij zelfs San Francisco halen. 
Na hun vertrek werd het trio echter nooit meer levend teruggezien. 
Pas in 1930 vond een groep walvisvaarders hun resten op het Witte Eiland. 
Uit hun dagboeken bleek dat ze al op de derde dag waren gestrand, op 450 km van de Noordpool.
 

Waar raakt de gedrevenheid van de ontdekkingsreiziger die van de maker van kunst? 
Het gaat in dit project niet om de historische anekdotiek van de expeditie van Andrée 
 - hoe tragisch afgelopen ook - maar om het in kaart brengen van het utopische beeld 
dat deze pionier voor ogen stond. M.a.w.: de focus ligt niet op de afloop van dit verhaal, maar op de aanloop, op de vormgeving van een visioen,
op de droom die in de steigers staat.

ØRNEN 1897 onderzoekt de plek waar wetenschap en kunst elkaar raken. 
De ontdekkingsreiziger die jarenlang intensief een expeditie voorbereidt, 
haalt zijn energie uit het beeld dat hij op een dag de Noordpool onder zich door zal zien schuiven. 
Een beeld, tot dat ogenblik nog ongezien door mensenogen.

 

Ook kunst bestaat bij de gratie van verbeelding,heeft als motor de vlucht van de mentale reis.
De ijsballon staat voor de oudste droom van de mensheid: te kunnen vliegen. 
Soms faalt hij en wordt hij uitgespuwd, wordt zijn ontdekkingsdrang 
als hoogmoed uitgelegd. 
In de Griekse mythologie wordt Icarus ‘hybris’ verweten (hij vliegt te dicht tegen de zon, zodat de was van z’n vleugels smelt), 
en deze wordt afgestraft: hoogmoed komt voor de val.
   
Deze installatie is een hommage is aan de verbeelding, 
het ‘cement’ tussen wetenschap & kunst. De zeppelin-in-constructie  wordt telkens in situ in de tentoonstellingsruimte gemaakt, een wilgenhouten vorm van 35 m lang, met een doorsnede van 4,5 m. De vorm wordt opgehangen met touw, terwijl tientallen zandzakjes de zeppelin-in-constructie in balans houden. 
Ten slotte wordt half transparant papier op uitgekiende plaatsen over het skelet gespannen.


Beeld

Naast een gigantische houten installatie is de zeppelin-in-constructie ook drager van projectievlakken, waarop filmloops te zien zullen zijn. Een reeks projecties van speciaal voor deze installatie gedraaide films, impressies in zwart-wit evoceren het verschuiven van de tijd.

Geluid

Voor de klankband van de tentoonstelling wordt een nieuwe compositie van George De Decker gecreëerd.
Via autonome luidsprekers wordt deze compositie als een permanente klanklaag in de ruimte gestuurd, terwijl het publiek rond de zeppelin-in-constructie kan wandelen.






 
Hal B
31 05 2013
locatie bezoek


in statu nascendi


21 06 2013
 eerste beelden video (atelier)
 2860 SInt-Katelijne-Waver 












(© Guido De Bruyn)




30 07 2013
1060 SInt Gillis (Brussel)











 




03  08  2013
eerste cirkel
1060 SInt Gillis (Brussel)  
gast: Kris
 


 

07 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel) 
CC. Jacques Franck
gast : Casper De Decker




08 08 2013
eesrte tapijt dag
Point Zero SInt Gillis (Brussel) 
gast:Linda Geyskens














09 08 2013
tweede dag tapijt
Point Zero
1060 Sint Gillis (Brussel)







13 - 18 08 2013
compositie klankband
studio GeoDeck
2860 Sint-Katelijne-Waver


15 08 2013
verhuis 35 meter lang  tapijt in Japans zijde papier
Pony Zero - CC. Jacques Franck
1060 Sint Gillis (Brussel)









16 08 2013
plaatsing grid
voorbereidingen try out
CC Jacques Franck
1060 SInt Gillis (Brussel)
gast: Pascale Perard


 














17 08 2013
try out
CC Jacques Franck
1060 SInt Gillis (Brussel)

 






 16 08 2013 
filmopnames
2860 Sint-Katelijne_waver
(powerd by Canon)





23 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel) 
CC. Jacques Franck
gast : Frédéric Bastin
& Casper De Decker






24 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel) 
CC. Jacques Franck
gast : Frédéric Bastin
& Linda Geyskens




24 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel) 
CC. Jacques Franck 
Guido filmt





 
uit de tekstbrochure van Guido De Bruyn


Een brief


Anna herkent het trefzeker handschrift in inkt onmiddellijk, maar laat de brief ongeopend op het schaaltje liggen. Genot moet je kunnen uitstellen. Eerst een beetje turen door het venster boven naar de straat, waar de sneeuw de voetstappen van de altijd gehaaste passanten vertraagt. Wat zou Nils schrijven, zo vlak voor zijn vertrek? Dat hij haar tot in het diepste van zijn wezen bemint, wellicht in de laatste alinea van zijn brief. Maar hoe zou hij openen?

Mijn liefste Anna, met de prijs die ik in de fotowedstrijd heb gewonnen heb ik het nieuwe Kodak-toestel aangeschaft. Een wonder van gebruiksgemak! Eerst dacht ik nog die andere uitvinding: de typemachine te kopen om mee te nemen op reis, maar dat ding weegt veel te zwaar. Ik zal je wel blijven schrijven met potlood, want inkt bevriest bij die pooltemperaturen, zoals je weet. Grappig: in kleine letters op de filmrolletjes staat de waarschuwing dat ze vóór 1 januari 1898 gebruikt moeten worden. Zo lang zal onze reis wel niet duren. En bovendien, dat is dan een voordeel van de vrieskou: het zilvernitraat in de film blijft in die omstandigheden langer bewaard, dus zo snel zullen mijn beelden wel niet overbelicht geraken.

Anna glimlacht, warmt haar handen aan een kop thee terwijl ze naar de brief op het schaaltje kijkt. Ze neemt een besluit:  deze brief zal ze ongeopend laten, tot bij zijn terugkeer. Zelf zal ze nu een brief schrijven, die ze bij hun vertrek stiekem mee zal geven aan Andrée. Die moet dan de envelop aan haar verloofde overhandigen op zijn verjaardag, als hij wakker wordt in de Ærnen, zwevend boven de ijsvlakte. Ja, dat is een goed plan. Ze verkneukelt zich nu al in zijn gezicht.


30 08 2013
1060 SInt Gillis (Brussel) 
CC. Jacques Franck 


 gast: Maarten Vos


 gast: Casper De Decker & Maarten Vos



George De Decker


Het KLOKGEBOUW 
HAL B
Klokgebouw 50
5617 AB Eindhoven

van 20 tot en met 24 september 2013
dagelijks van 11-18u
vrijdag 20 september van 11 - 22u.

vernissage  19 september 2013  18u


opbouw 
dag 1
Hal B  Klokgebouw
Eindhoven 


 
 
dag 2 

dag 3


 

 ØRNEN 1897 the soundtrack
12 + 1 Luidsprekers





 ØRNEN 1897 
HAL B 
Klokgebouw
Eindhoven
19 september 2013



 
een project van 
George De Decker, Guido De Bruyn en Peter Maschke

artistieke medewerking                 Iris Maschke
productie                                          3AX asbl
public relations                               Corry Heesterbeek


met ondersteuning van
Trudo, Gemeente Eindhoven, CC Jacques Francq, MAD emergent art centre, Uit in Eindhoven, SintLucas, your mover, Van der Valk Hotel, Canon.



met dank aan
Casper De Decker, Frédéric Bastin, Jan Buys, Kris Kaarts, Linda Geyskens, Maarten Vos, Marleen De Brakeleer, Pascale Pérard, Anne Marie Honggokoesoemo, Berlinde Deman, Els Van Laethem, Herlinde Ghekiere, Fred Nicaise, Johan De Handschutter, Pieterjan Vranckx, Slavek Kwi, Thomas Frühauf, Ward Weis, Compagnie Thor, Fernando Martín, Hybrid asbl, Jan Buys, Lab[au], Point Zéro, Paul Zuurveen, Eric Sprik, Marcel van Kleef, Rob Lichtert, Harry v.d Broek, Frans Habraken, Leon Heesterbeek, Nel de Cock-Saes, Dick de Geus



postcards
(Guido De Bruyn)













the making of (in progress)
(Pascale Perard)














-