donderdag 16 december 2010

DE AMBASSADEURS

GEORGE DE DECKER 
Vandaag, donderdag 16 december 2010 te gast bij KLARA: 
De Ambassadeurs van 12 tot 13u.
"Ik hou het meest van de traditionele instrumenten zoals de vleugel en ik gebruik de computer en de synthesizer alleen om mij te vervolledigen. "
George De Decker
De begintunes van Thuis, Panorama, het Journaal, Terzake, of van Recht op Recht, wie kan die herkenbare deuntjes niet mee neuriën? Maar wie kent de man erachter? George De Decker (1951) is niet alleen componist maar ook beeldend kunstenaar.

Over zijn composities zegt De Decker: ‘Voor tv heb je twee soorten composities: degene zoals voor Thuis die ik stockmuziek noem en degene zoals voor Recht op Recht of de kunstfilms van Jef Cornelis en Stefaan Decostere waar je met de regisseur rond de tafel gaat zitten en aan de hand van het beeldmateriaal en info rond gebeuren en gevoelens muziek componeert.’

Drie - 3 - jaar was George toen zijn vader, een organist, hem op zijn schoot nam en ze samen achter het klavier op de toetsen tokkelden. Op zijn zevende speelde George al stukjes en hoe kon het anders dan dat hij muziek ging studeren aan conservatoria in Brussel en Antwerpen en aan het Lemmensinstituut in Leuven. Na zijn diploma piano aan het conservatorium van Antwerpen bij docent Frédéric Gevers, koos hij voor een opleiding compositie, bij Willem Kersters in Antwerpen en bij André Laporte in Brussel. Aan het Instituut voor Psychoacoustica en Elektronische muziek (IPEM) in Gent componeerde hij onder leiding van Lucien Goethals en met ‘Lineas y puntos’, een werk voor groot orkest en tape, werd hij in 1980 laureaat van de Tenuto compositiewedstrijd.
Nu is hij docent compositie sounddesign aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, DKO afdeling van Antwerpen. Hij geeft workshops sounddesign en componeren voor film, o.a. aan het conservatorium Antwerpen en Gent, deSingel, Matrix Leuven en de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg.

‘iNtertidal’ heet het ensemble dat hij oprichtte. Met een Hammondorgel begeleidde hij vaak voorstellingen van theatergroep De Tijd, of maakte composities voor Theater Malpertuis, voor Lucas Vandervorst, Antje De Boeck, werkte aan een musical met Linda Lepomme of het muziektheaterstuk ‘Georgette’, over de echtgenote van Magritte, of een geluidstentoonstelling in Museum Mayer van den Bergh. George De Decker componeert aan de computer en synthesizers, maar schrijft meestal en het liefst voor akoestische instrumenten: voor cello (Jan Kuijken, Lode Vercampt en Thomas Fruhauf) of voor klarinet (Raf De Keninck). In opdracht van De Rode Pomp in Gent schreef hij voor Roland (van Campenhout) ‘Glasco Turnpike’, een werk voor bluesgitaar, jazztrompet (Bart Maris) en groot symfonisch orkest o.l.v. Dirk Brossé. Maar toch houdt hij vooral van kleine bezettingen, steeds met een klankband.

Maar George de Decker heeft nog meer noten op zijn zang. De laatste jaren is George vooral als beeldend kunstenaar actief. ‘Trompe cousue’, de loden olifant’ voor de olifantenparade in 2008 was een voorlopig eenmalige uitstap naar het driedimensionale. Zijn eerste tentoonstelling twee jaar geleden, had ‘non-communicatie’ als thema: ‘Bouche cousue’ geschilderde portretten met uitgeveegde gelaatstrekken.
George neemt het steeds groots op. Ook zijn schilderijen zijn monumentaal en dikwijls te groot voor een galerij. Dus ging hijzelf op zoek naar een leegstaande, industriële ruimte voor zijn nieuwste tentoonstelling ‘Avec le bruit d’un vol d’oiseaux de nuit qui passé…’ over het vervagen van herinneringen, ‘zoals een foto vervaagt, vergeeld, om uiteindelijk nog een paar contouren te laten zien.’ Muziek speelt nog een grote rol, tijdens de tentoonstelling (nog tot zondag 19 december) loopt er een klankband.

http://radio.klara.be/radio/10_ambassadeurs.php?gast_id=302

herbeluisteren?
http://internetradio.vrt.be/radiospeler/v2_prod/qt.html?qsbrand=31&qsODfile=/internetradio_master/productiesysteem2/programma_od/31_KL101216GAMB.xml


Geen opmerkingen:

Een reactie posten